Universal Carrier, Vindsor Carrier Mk.I

Zbraně a technika / Universal Carrier, Vindsor Carrier Mk.I

Universal Carrier

Tento transportér a jeho varianty se stal nejrozšířenějším obrněným vozidlem všech dob s celkovou produkcí ( vyráběl se až do roku 1960 ) cca 113.000 kusů všech verzí a výrobců.

Vývoj vozidla zahájila firma Vickers Armstrong roku 1934 a v roce 1936 byla vyrobena omezená série pod označením Carrier Machine – Gun No.1 Mk.I. Transportér byl postaven na jednoduchém podvozku Vickers s pružícím systémem Hortsman. Na každém boku byla tři pojezdová kola přičemž první dvě měla společný závěs. Vpředu bylo napínací kolo a vzadu hnací rozeta, celý komplet pak doplňovala jedna nosná kladka. Trup byl shora zcela otevřený, řidič seděl vpředu na pravé straně, vlevo od něj seděl střelec z kulometu. Pohon zajišťoval benzinový vidlicový osmiválec Ford o výkonu 85 ks při 3 500 ot/min uložený ve střední části trupu.

V druhé polovině roku 1936 vzniká varianta Carrier Machine Gun No.2 Mk.I, která byla vyzbrojena kulometem Bren ráže 7,7 mm ( přechozí verze nesla kulomet Vickers téže ráže ). Tato výzbrojní varianta dala transportéru jedno z jeho jmen Bren Carrier.

V následujících letech se rozběhla vpravdě velkosériová výroba u mnoha firem v Británii ( Aveling and Porter, Bedford Vehicles, British Ford Motor Company, Morris Motors Limited, Sentinel Waggon Works a Thornycroft – firmy jsou uvedeny abecedně nikoliv podle produkce ) ale i v dalších spojeneckých zemích USA, Kanada, Nový Zéland, Austrálie, Jihoafrická unie.

Transportér se vyráběl v řadě verzí a modifikací: Cavalry Carrier - úprava pro potřeby jezdectva, Scout Carrier – průzkumná varianta, Carrier Armoured OP- mobilní dělostřelecká pozorovatelna, Smith Gun Carrier – s moždířem ráže 76 mm, Mortar Carrier – samohybný minomet a mnoho dalších, často polních úprav spočívajících v instalaci rozličných zbraňových systémů nebo úpravách interiéru.

V USA vyráběná varianta označená Universal Carrier T16 se vyznačovala prodlouženým trupem a dvěma dvojicemi pojezdových kol na každé straně trupu. Výzbroj pak byla čistě americká, kulomet Browning M1919 popřípadě doplněný o Colt M2 ráže 12,7 mm.

Kanadskou pobočkou koncernu Ford vyráběný transportér nesl označení Windsor Carrier, vycházel přímo z americké úpravy T16 ( prodloužený trup, čtyři pojezdová kola na každé straně). Tato varianta byla především využívána jako tahač protitankových kanonů ráže 57 mm. Do konce války bylo vyrobena cca 5 000 kusů této varianty z nichž část produkce byla předána britským jednotkám.

Vybrané TTD

Rozměry se lišily verze od verze, ale jako základ můžeme použít tyto údaje:

Délka 3,65 – 3,95 m Šířka 1,92 m Výška 1,57 m

Hmotnost cca 3,75 t

Rychlost 48 km/h

Pancéřování 7 -12,7 mm


Publikováno: 13. 7. 2016 Autor: Dušan Říha Sekce: Zbraně a technika

Fotoalbum