Tančík AH-IV.

Zbraně a technika / Tančík AH-IV.

Při jedné z návštěv v tankovém muzeu ve vojenském technickém muzeu Lešany jsem vyfotografoval tančík AH-IV.-Sv. Tento tančík byl do sbírek VHU zakoupen v roce 2006.

V roce 1934 se v konstrukci -oddělení speciálních vozidel ČKD začalo pracovat na lehkém tanku TNH a tančíku AH-IV. U tančíku AH-IV. byla dvoučlenná osádka, řidič a střelec, který byl zároveň velitelem tančíku. Tančík vycházel z jednoduché, účelné konstrukce. A jak se prokázalo, spolehlivého odolného podvozku.

V ČKD předpokládali spíš prodej tančíku do zahraničí, než prodej naší armádě. Na základě dobrých zkušeností a spokojenosti s našimi zbraněmi projevil o tančík zájem Írán. Ten v roce 1935 oslovil naše firmy, aby předložily své nabídky.

Škodovka předložila nabídku tančíku Š-I, lehkého tanku Š-II a středního tanku Š-III. ČKD nabídlo tančík AH-IV a lehký tank TNH a Íránu věnovalo prototyp tančíku P-I. To asi rozhodlo o získání zakázky na 30 tančíků a 26 lehkých tanků. Vedle toho měla firma ČKD zajistit výcvik osádek.

Zajímavé je, že tančík AH-IV existoval jen v projektu a prototyp byl vyroben a předán k výrobním zkouškám v září 1935. Vyrobený prototyp byl předveden íránské komisi. Následovalo sepsání nové smlouvy a objednání padesáti tančíků AH-IV s padesáti lehkými tanky TNH a náhradními díly.

V závodě ČKD ve Slaném se rozeběhla výroba tančíků. Během ní byly řešeny úpravami některé problémy, které se u vyrobených tančíků vyskytly.

Vyrobené tančíky byly dopraveny do Íránu. Zde se do nich montovala výzbroj. Vyskytly se další problémy, které byly vyřešeny na místě pracovníky ČKD. Íránská přejímací komise všechny tančíky AH-IV převzala do konce roku 1937. Tanky Írán používal přibližně dvacet let.

Technická data tančíků AH-IV dodaných Íránu.

Hmotnost 3,5 t, délka 3,2 m, šířka 1,79 m, výška 1,69 m, šířka pancéřování 6-12 mm.

Tančík byl vyzbrojen těžkým kulometem ZB vz.35 ráže 7,92 mm v otočné věži. Vedle řidiče byl umístěn lehký kulomet ZB vz.26 ráže 7,92 mm.

Pohonnou jednotkou byl vzduchem chlazený šestiválcový motor Praga RH, o obsahu 3297 c m3, výkon 40,7 kW. Tančík dosahoval rychlosti 45 km/hod. a měl dojezd 150 km.

Další zemí, která projevila o tančík z ČKD zájem, bylo Rumunsko. To se v roce 1936 zajímalo o tančíky a tanky vyráběné u nás. Chtělo koupit 50 až 500 kusů různých typů tanků. ČKD získalo zakázku na 35 tančíků AH-IV.

Rumunská vojenská komise ve spolupráci s ČKD prováděla zkoušky tančíku, které probíhaly i během sériové výroby. Na základě požadavků rumunské vojenské komise bylo provedeno několik úprav. Ty se dělaly zpětně i na vyrobených tančících. Rumunská armáda všechny tančíky převzala do srpna 1938. V Rumunské armádě nesl tančík označení R-1.

Tančíky R-1 se zúčastnily bojů na východní frontě. S rumunskou armádou dojely až ke Stalingradu. Zde jich část skončila ponechána svému osudu. Několik se jich vrátilo do Rumunska ve špatném technickém stavu. Ještě byly po opravě použity v bojích na Slovensku a Moravě. Pak byly zrušeny.

Technická data tančíku AH-IVR, R-1.

Hmotnost 3,9 t, délka 3,2 m, šířka 1,73 m, výška 1,67 m, šířka pancéřování 6-12 mm.

Výzbroj jeden těžký kulomet ZB vz.35 a jeden lehký kulomet ZB vz.26.

Pohonnou jednotkou byl šestiválcový motor Praga RHP o obsahu 3468 cm3, výkon 40,7 kW. Tančík dosahoval rychlosti 45 km/hod. a měl dojezd 170 km.

Ve Vojenském technickém muzeu Lešany je vystaven tančík AH-IV-Sv, který používala švédská armáda pod označením Strv m/37.

Švédové se rozhodli v roce 1936 nakoupit lehké tanky do 4 tun, vyzbrojené kulomety, s ohledem na to zda budou použitelné ve zdejších „tvrdých přírodních“ podmínkách. Z lehkých tanků, které nabízela konkurence, například britský Vickers Mk.VI, německý Pz.Kpfw I i domácí výrobce, ve výběrovém řízení obstálo ČKD.

Švédská vojenská komise vybrala tančík z ČKD po jeho předvedení v Krkonoších. Zde se podařilo jeho řidiči překonat několikametrovou závěj způsobem, který zaujal přihlížející komisi.

Objednáno bylo 48 tančíků, vyráběných u nás a smontovaných ve Švédsku. Ve Švédsku probíhala montáž v pronajatých prostorách loděnice v Oskarshamu. Zde se do tančíků montoval šestiválcový motor Volvo o obsahu 4390 m3, výkonu 62,8 kW. Do upravené věže byly umístěny dva švédské kulomety Ksp m/39.

Dodávka tančíku do Švédska byla splněna v březnu 1939. Švédská armáda je používala do padesátých let.

Technická data tančíku AH-IV-Sv, Strv m/37.

Hmotnost 4,68 t, délka 3,40 m, šířka 1,85 m, výška 1,96 m, šířka pancéřování 6-15 mm. Tančík dosahoval rychlosti 58-61 km/hod a měl dojezd 200 km.

Ještě dodám, že v roce 1951 dostala Etiopie u nás objednané tančíky AH-IV.

Opravu tančíku AH-IV prováděla pro VHU Motorářská strojírna Šercl.

Za poskytnutí dvou dobových fotek děkuji panu J. Tintěrovi.


Publikováno: 4. 1. 2016 Autor: Tomáš Žák Sekce: Zbraně a technika

Fotoalbum