Semovente M13/40 a M14/41 da 75/18

Zbraně a technika / Semovente M13/40 a M14/41 da 75/18

Na jaře 1941 ( silně ovlivněno německými konstrukcemi samohybných děl ) bylo na podvozku a pohonném systému tanku M13/40 vyvinuto samohybné dělo s kanonem Ansaldo 75/18 ráže 75 mm s délkou hlavně 18 ráží. Otočná věž byla odstraněna a nahrazena hranatou nástavbou z pancéřových plechů nýtovaných na vnitřní úhelníkový rám ( čelo 30 mm, boky 25 mm ). Na střeše nástavby byl instalován úchyt pro kulomet Breda ráže 6,5 mm, který umožňoval kruhový obstřel vozidla, popřípadě protiletadlovou obranu. Osádka sestávala ze tří mužů. Řidič, velitel – střelec a nabíječ.

Do konce roku 1941 bylo na základě tanku M13/40 postaveno celkem 60 těchto poměrně úspěšných vozidel.

Další varianty vycházely z konstrukce tanku M14/41. Nová verze nesla tedy označení M14/41 da 75/18. Instalován byl motor s výkon 145 ks oproti 125 ks u předchozího modelu. Nástavba byla vybavena úchyty pro přídavné kanystry.

Během roku 1942 bylo dokončeno a armádě předáno celkem 162 vozidel M14/41 da 75/18.

Další vývoj vycházel z konstrukce tanku M15/42, kde byl již instalován benzinový motor s výkonem 190 ks a zvětšena palivová nádrž na 355 l oproti 180 l u variant s naftovými motory.

Do uzavření příměří se spojenci v roce 1943 bylo postaveno 190 ks M15/42 da 75/18.

První M13/40 da 75/18 byly přiděleny k divizi Centauro v lednu 1942. Každá tanková divize ( Centauro, Littorio a Ariete ) dostala do konce roku dvě Gruppo Semovente da 75/18, další byly po jedné Gruppo přiděleny k některým netankovým divizím a část tvořila zálohu.

Jednotky vyzbrojené různými verzemi semovente da 75/18 houževnatě bojovaly i přes vysoké ztráty až do kapitulace vojsk Osy v Tunisku roku 1943. Semovente da 75/18 se ukázaly jako daleko nebezpečnější protivník spojeneckých tankových jednotek než střední tanky, ze kterých vycházely.

Regio Esercito – italská armáda se po celou dobu bojů s britskými vojsky v severní Africe potýkala s výrazným nedostatkem tanků.

Technické údaje

Osádka 3 muži

Hmotnost 13,1 tuny

Délka/ šířka/ výška 4,9/2,28/1,85 metru

Rychlost 30 km/h ( silnice), 12 -15 km/h ( terén)

Pancéřování čelo/ boky/ záď 30/ 20/ 14,5 mm

Výzbroj 1x 75 mm a 1x 6,5 mm

Fotografie poskytl J. Kaše. Za to mu děkuji T. Žák.


Publikováno: 15. 5. 2016 Autor: Dušan Říha Sekce: Zbraně a technika

Fotoalbum