Letiště Praha Letňany

Letectví / Letiště Praha Letňany

Letiště Praha Letňany

V roce 1923 začala výstavba nových objektů továrny Letov v Letňanech. Zároveň se začalo s výstavbou letiště. O čtyři roky později si zde začal stavět zkušebny a objekty Vojenský letecký ústav studijní. To už letiště v Letňanech sloužilo továrně Letov.

Š.218.

Na druhé straně letiště si vybudovala továrnu firma Aero. S výstavbou se začalo v roce 1931. Po vzniku letecké divize firmy Praga (ČKD) vzlétají její letadla z tohoto letiště.

Vedle letadel již zmíněných výrobců, zkušební lety prototypů a zálety sériově vyráběných typů letadel s lety letadel, na kterých probíhaly zkoušky ve Vojenském leteckém ústavu studijním, zde létal i místní Aeroklub Praha. Také letadla MLL.

V rámci aeroklubu navštívily toto letiště známé osobnosti veřejného, kulturního života. Například V. Burián. Konaly se zde letecké dny za hojné návštěvy veřejnosti.

Během druhé světové války došlo k rozšíření výroby a servisu pro letadla Luftwaffe. To si vyžádalo výstavbu nových objektů. Zároveň došlo k prodloužení dráhy letiště na 1000 m.

V továrně Letov se opravovala dopravní letadla Junkers, vyráběla se zde křídla pro

Ju 88 a běžela zde výroba letadel Arado 96.

V továrně Aero byla zavedena výroba letadel Focke-Wulf Fw 189. Následovala výroba letadel Siebel Si 204.

Němci zavedli protiopatření proti sabotážím, že záletů po opravách letadel se účastnili naši zaměstnanci zmíněných firem. Naši zkušební piloti zalétávali zde vyráběná letadla.

Stalo se i, že bývalí plachtaři, kteří pracovali v ČKD Praga se chodili na letiště koukat na letadla. Naši sportovní piloti měli zakázané létání. Tehdy v tomto závodě běžela výroba výsadkových kluzáků. Tak se na jejich zálet šli podívat. Německý pilot, když zjistil kdo jsou, tak řekl ať si nastoupí do výsadkového kluzáku. Proletěli se s ním několikrát.

Letiště zažilo během války několik spojeneckých náletů. Jejich stopy jsou vidět mezi dráhou a objekty továrny Aero ještě dnes.

Po válce se rychle opravily vybombardované objekty a vše se připravilo na spuštění výroby letadel pro „československé letectví“. Vedle záletů, ve zdejších firmách vyráběných letadel a opravených dopravních i vojenských letadel začíná na letišti působit i Aeroklub Velká Praha a Aeroklub leteckých a automobilových závodů, jejich motorový odbor. Plachtový odbor létal na sousedním letišti Avie v Čakovicích.

Motorový odbor Aeroklubu leteckých a automobilových závodů hangároval své motorové letadla v Rudém Letově. Vstup na letiště byl na křižovatce železniční vlečky a silnice Letňany Kbely. Jedna letová hodina na Piperu v roce 1947 stála 650 Kčs. Roční pojištění proti úrazům při veškeré letecké činnosti v roce 1951 stálo u pojišťovny Slavie 100 Kč.

Do Letňan se z Klecan po zrušení v roce 1950 přestěhoval Aeroklub vysokoškolského sportu. Po zrušení letiště Avie v Čakovicích se do Letňan přestěhovali tamější plachtaři.

Tolik z historie. Pokud se mi podaří najít pamětníky letňanského aeroklubu ochotné si se mnou popovídal-zavzpomínat napíšu v příštím roce o zdejším aeroklubu článek.

Pro lepší zobrazení fotografií si klikněte na obrázek.

Dnes je Letiště Praha Letňany veřejné vnitrostátní a neveřejné mezinárodní letiště, s osvědčením k poskytování letové informační služby AFIS. Jsou zde dvě travnaté přistávací a vzletové dráhy.

Majitelem letiště zrenovovaný hangár, který sloužil k nástřelu kulometů a kanónů letadel.

Letiště Praha Letňany spadá do portfolia Sportovního holdingu Praha. Provozovatelem je Letiště Praha Letňany, s.r.o. Majitelem je SIT PRAGUE, a.s. Pro návštěvníky, fotografy je zde letecká vyhlídka s občerstvením. Zde mohou sledovat a fotografovat letecký provoz na letišti a posedět na lavičkách.

Vedle toho je zde pořádán Den letiště Letňany. Jedná se o letecký den určený široké veřejnosti. Pro mne příjemně strávené dopoledne.

Fotografie jsou z několika návštěv na zdejším letišti, v průběhu tří let.


Publikováno: 16. 4. 2016 Autor: Tomáš Žák Sekce: Letectví

Fotoalbum