Tu-2

Letadla / Tu-2

Krátká historie k fotografiím letadla.

Historie bombardéru Tu-2 se začala psát v období, kdy byl jeho šéfkonstruktér Andrej N. Tupolev s dalšími pracovníky konstrukce uvězněn v sovětském vězení za Stalinových čistek. Přesněji, v nově postavené vězeňské části moskevské továrny číslo 156. Lidový komisař vnitra Berija pověřil A. N. Tupoleva konstrukčními prácemi na Projektu 103, což měl být celokovový čtyřmotorový bombardér. Na základě Tupolevovy argumentace Berija změnil zadání na dvoumotorový střemhlavý bombardér. Vývoj letounu Projekt 103, podle Tupoleva označeného na ANT 58, byl zahájen v roce 1940.

Navržený letoun byl celokovové konstrukce. Pohonnou jednotku tvořily dva motory Mikulin AM-37 s třílistými vrtulemi. V trupu byly umístěny dva kanóny ŠVAK ráže 20 mm. V zadní kabině se nacházely dva kulomety ŠKAS ráže 7,62 mm. Do pumovnice se vešel náklad do 4500 kg.

Michail Nuchtikov provedl první let s prototypem 29.1.1941. Letoun dosahoval max. rychlosti 640 km/hod. ve výšce 8000 m. Dolet byl 2500 km.

Po zkouškách prvního prototypu došlo ke zvětšení pilotního prostoru. Do spodní části trupu bylo umístěno střeliště. To vedlo k prodloužení trupu. Letoun označený Projekt 103U nebo ANT-61 vzlétl 18.5.1941. Během ověřovacích letů vyvstala potřeba nahradit dosavadní motory. Ty nahradily motory Švecov AŠ-82. Letoun byl označen jako Projekt 103V, dle Tupoleva ANT-60. Z kapacitních důvodů byla realizována výroba jen několika kusů.

V roce 1941 byl A. N. Tupolev nejdříve omilostněn a poté byl jeho rozsudek zrušen. Omilostněni byli i někteří pracovníci jeho konstrukční kanceláře.

I když se letoun sériově nevyráběl, Tupolev prováděl další konstrukční úpravy, které byly realizovány ve třech postavených letounech. Ty byly zkoušeny na frontě a po kladných hodnoceních se připravovala sériová výroba stroje pod označením Tu-2.

Vzhledem k nedostatku surovin a s tím spojeným omezeným dodávkám materiálu, došlo k dalším úpravám letounu. Takto upravený Tu-2S vzlétl 26.8.1943. Některé zdroje uvádějí že bylo od jara 1944 do konce války vyrobeno 1111 letadel.

Na základě požadavků vznikly další verze, například dálkový Tu-2D. Umístěním nádrží do pumovnice a dvou torpéd k bokům trupu vznikla torpédová verze Tu-2T. Průzkumný Tu-2R měl kamery v pumovnici. Protitanková verze nesla 23 mm kanóny. Výroba Tu-2 skončila v SSSR v roce 1948. Údajně bylo vyrobeno 2527 letadel.

Tu-2S: délka 13,8 m, rozpětí 18,86 m, plocha křídla 48,8 m2, maximální vzletová hmotnost 11360 kg, výkon motorů 2 x 1850 k, maximální rychlost 547 km/h (u země 482 km/h), dostup 9500 m a dolet 2100 km.

Tu-2 jsem fotil v leteckém muzeu v Krakově.

Zdroje: www.airwar.ru a další webové články.


Publikováno: 8. 6. 2016 Autor: Tomáš Žák Sekce: Letadla

Fotoalbum