Supermarine Spitfire Mk. XIX

Letadla / Supermarine Spitfire Mk. XIX

Jedná se o typ letadla, které vychází z osvědčené konstrukce Spitfirů. Spitfire Mk. XIX a jeho předchůdci odvedli mnoho práce, při provádění průzkumných fotoletů pro vojenské štáby spojenců. Jeho obranou proti nepřátelským stíhačům byla operační výška, v které létal a rychlost.

Spitfire PR Mk.XIX nahradil verze PR Mk. X a PR Mk. XI, které začali ohrožovat němečtí stíhači, díky nárůstu výkonů jejich letadel. Na narůstající ohrožení těchto verzí fotoprůzkumných Spitfiru reagoval výrobce Castle Bromwich Aircraft Factory použitím výkonnějšího motoru Rolls Royce Griffon 65 (byl použit už u stíhacích verzí Spitfiru).

Konstrukčně byl využit drak trupu verze Mk. XIV. Křídla byla převzata z verze Mk. XI. Letoun dostal přetlakovou kabinu. To si vyžádalo použití dvanáctiválcového motoru s válci do V Rolls Royce Griffon 66. Motory Griffon měly větší spotřebu což si vyžádalo zvětšení nádrží. Přesto se snížil dolet. Za kabinou jsou umístěny dvě kamery F. 8, případně dvojice kamer F. 24, nebo F.25. Jedna boční kamera F. 24. Letoun nenesl, tak jako jeho předchůdci, žádnou výzbroj.

K perutím začal přicházet od poloviny roku 1944. Celkem bylo vyrobeno 225 Spitfirů PR Mk. XIX.

Spitfire PR Mk. XIX byl nasazen v Palestině. Dalším působištěm byla Malajsie. Byl ve výzbroji Švédského vojenského letectva, Indického vojenského letectva a několik letadel používalo Thajské vojenské letectvo.

 

Technická data:

Délka: 9,970 m.

Výška: 3,850 m.

Rozpětí: 11,230 m.

Plocha křídla: 22,48 m.

 

Hmotnost prázdného letadla: 2960 kg.

Maximální rychlost: 724 km/hod.

Cestovní rychlost: 635 km/hod.

Dolet: 2896 km.

 

Na fotografiích je zachycen Spitfire PR Mk. XIX, PS 890, dnešní imatrikulace F-AZJS.

Tento letoun byl vyroben v Supermarine Aviation (Vickers) Ltd., v roce 1944. Od 30. dubna 1945 je na bázi RAF Benson (PRU). 13 června 1945 se nachází u 542. Sqn. Od 22. ledna 1951 působí u 81. Sqn v Singapuru.

V červnu 1954 je předán Royal Thai Air Force. Nese označení U14-26/97. V roce 1962 je darován do leteckého muzea v Cleremont, Kalifornie. Zde je uskladněn.

Po několika letech dochází k jeho opravě s cílem zletuschopnit ho. Během opravy je do draku letadla namontován motor Shackleton a protiběžné vrtule. Zálet po opravě se uskutečnil v květnu 2002.

V roce 2005 ho kupuje Christophe Jacquard a letadlo se přesouvá do Dion-Darois ve Francii. Během zimy 2008/9 je do něj namontován motor Rolls Royce Griffon 66 a pětilistou vrtuli. Dostává novou kamufláž 152. Sqn., kódová písmena UM-E s „vyskakujícím leopardem“.

152. Sqn. „Black Panthers“ vznikla 1. října 1918 v Rochfordu. Byla vyzbrojena letadly Sopwith Camel. Jednalo se o noční stíhací Squadronu. Zrušena byla 30. června 1919.

Během druhé světové války je obnovena na bázi RAF Acklington 6. listopadu 1939. Ve výzbroji má letadla Gloster Gladiátor. Po přezbrojení na Spitfiry chrání jižní sektor Anglie během Bitvy o Británii.

Po jejím skončení se účastní operace Torch. Působí na Maltě. Účastní se invaze na Sicílii a do Itálie. Od 19. prosince 1943 působí v Barmě, u třetí TAF (Tactical Air Force). Účastní se bitvy v Imphálu při osvobození Barmy.

Dne 10. března 1946 je v Singapuru rozpuštěna. Po té byla ještě několikrát obnovena a naposledy zrušena v roce 1967 (jako dopravní letka).

Do konce druhé světové války 152. Sqn. Používala tato letadla: Sopwith Camel F.1.; Gloster Gladiator I. a II.; Spitfire Mk.I; Spitfire Mk.IIA; Spitfire Mk.VB.; Spitfire Mk.VC.; Spitfire Mk.IX.; Spitfire Mk.VIII., Spitfire Mk.XIV.

 

Zdroje: Válka.cz Spitfire PR Mk.XIX

wikipedia 152 Squadrona RAF

Další webové stránky na toto téma.


Publikováno: 25. 12. 2016 Autor: Tomáš Žák Sekce: Letadla

Fotoalbum