Siemens-Schuckert D III.

Letadla / Siemens-Schuckert D III.

V roce 1918 se objevil na válečném nebi nový stíhací dvojplošník Siemens-Schuckert D III. Toto letadlo vycházelo z předchůdce Siemens-Schuckert D IIc. První prototyp Siemens-Schuckert D III. byl poháněn rotačním motorem Siemens-Halske Sh. IIIbi o výkonu 119 kW (160 k) První objednávka na 20 letadel byla zadána během prosince 1917. Letadlo bylo vyzbrojené dvěma kulomety LMG 08/15 (7,92 mm)

Letoun měl dobrou stoupavost a díky konstrukci motoru se u něj tolik neprojevoval rotační moment. Měl čtyřlistou vrtuli. Kolem 41 letadel Siemens-Schuckert D III. začalo létat na frontě od dubna 1918. Převážně u Jagdgeschwader II. Piloti ocenili manévrovací schopnosti a vysokou stoupavost letadla.

Bohužel se u motoru letadla začalo po sedmi hodinách projevovat jeho přehřívání. To bylo způsobeno použitím oleje Voltol, který byl náhradou za nedostatkový ricinový olej. Protože trasa dodávek ricinového oleje z USA přes Itálii do Německa skončila vstupem Itálie do války, stal se ricinový olej pro Němce vzácností.

Na přehřívání motoru měl také vliv jeho kryt, který způsoboval, že proudící vzduch kolem válců je nestačil chladit.

Došlo ke stažení letadel Siemens-Schuckert D III. koncem května z fronty. Přesto bylo letadlo i nadále považováno za perspektivní.

V továrně letadlo dostalo nový motor Sh IIIa. Dále byl upraven (zkrácen) kryt motoru, což vedlo k odstranění problémů s přehříváním. Vedle toho se vyměnila/upravila směrovka. Nainstalovala se nová křidélka. Letadlo dostalo nová zkrácená křídla.

Takto předělaný letoun se vrátil na frontu koncem července 1918. Následovala výroba poslední třicetikusové série. Celkem bylo vyrobeno 80 letadel.

 

Rozpětí: 8,4 m.

Délka: 5,7 m.

Výška: 2,8 m.

Plocha křídla: 18, 84 m2

Hmotnost prázdného letadla: 534 kg.

Vzletová hmotnost: 725 kg.

Cestovní rychlost: 170 km/h.

Maximální rychlost: 180 km/h.

Dostup: 8000 m.

Dolet: 360 km.

 

Pěkný článek o tomto letadle najdete v časopise Historie a plastikové modelářství 1993 č. 10, č. 11.

Zdroje: různé články na internetu

Fotografie: T. Žák


Publikováno: 8. 6. 2016 Autor: Tomáš Žák Sekce: Letadla

Fotoalbum