Létající člun Grigorovič M-15

Letadla / Létající člun Grigorovič M-15

Vznikl v roce 1916. Konstruktérem byl Dmitrij Pavlovič Grigorovič. Konstrukčně vycházel z předešlých létajících člunů jeho konstrukce zejména M-9, vyráběných v podniku S.S. Ščetinina, Podle kterého byly i označovány. (Například Ščetinin M-5). U M-15 byl požadován větší dolet.

Jednalo se o dvoumístný létající člun s celodřevěnou konstrukcí draku. Trup potažen překližkou. A s nátěrem lodního laku. Křídla celodřevěná potažená plátnem. Taktéž ocasní plochy.

Výroba se rozeběhla v podniku S. S. Ščetinina. Uvádí se, že bylo vyrobeno přibližně 80 létajících člunů tohoto typu. Tento počet vyrobených létajících člunů byl způsoben nedostatkem motorů Hispano-Suiza V 8.

Na fotografiích vidíte jeden dochovaný kus létajícího člunu Grigorovič M-15, RII 262. Fotografovaný v polském leteckém muzeu v Krakově. Tento létající člun byl vyroben v roce 1917. Létal u eskadry létajících člunů dislokovaných v pevnosti Arensburg na ostrově Oshia, souostroví moosundické.

Zúčastnil se obrany Rižského souostroví. V říjnu 1917 se stal kořistí německé armády. Po té ho její námořní letectvo zkoušelo ve Warnemünde. Nakonec skončil u Deutsche Luftfahrt Sammlung v Berlíně.

V meziválečném období byl vystaven v Berlínském muzeu. Odkud byl koncem druhé světové války odvezen a uskladněn v Polsku. Zde byl nalezen v roce 1945. Po té byl uložen na různých místech: u Poznaně, v Pilawě, u Deblinu a ve Wroclavi.

V roce 1964 byl převezen do Krakovského leteckého muzea. Zde byl uložen v depozitu. V 70. letech se dočkal částečné rekonstrukce. Další práce na něm probíhaly v letech 1991 až 1993.

 

Rozpětí:                               11,84 m.

Délka:                                   8,25 m.

Výška:                                   3,15 m.

Hmotnost prázdného letadla: 840 kg.

Vzletová hmotnost:                1320 kg.

Rychlost:                               125 km/hod.

Motor Hispano-Suiza V 8, o výkonu 103 kW.

 

Zdroj: Wikipedia, Grigorowicz M-15.

Fotografie autor.


Publikováno: 28. 8. 2017 Autor: Tomáš Žák Sekce: Letadla

Fotoalbum