Fokker DVII. (vznik)

Letadla / Fokker DVII. (vznik)

Byl výrobkem firmy Fokker-Flugzeugwerke GmbH, Göris bei Schwerin, Mecklenburg. Podnik známého pilota, konstruktéra Anthonyho Hermana Gerarda Fokkera. Jeho továrna už před I. světovou válkou patřila mezi dodavatele letadel pro německou armádu. Po jejím vypuknutí se jeho továrna stala významným dodavatelem stíhacích letadel.

Fokker D VII (V 11) vznikl v rámci soutěže na jednomístný výkonný stíhací letoun, který bude výrobně jednoduchý. S pohonnou jednotkou řadového motoru Mercedes D III o výkonu 118 kW (160 k).

Soutěž se uskutečnila od 21.do 28. ledna 1918, na letišti v Adlershofu u Berlína. Během ní se posuzovali letové vlastnosti přihlášených letadel. Chování letadla za střemhlavého letu a jeho vybrání. Posuzovala se stoupavost letadla. Měření rychlosti se provádělo ve výšce 1000 m a 5000 m. Soutěže se účastnilo 31 prototypů patřících deseti továrnám.

Fokker na soutěž vyslal několik svých prototypů, mezi kterými byl pro tuto soutěž postavený Fokker V 11. Tento letoun na Fokkerův podnět navrhl Reinhold Platz, který měl ve firmě největší zkušenosti s příhradovou konstrukcí, vyráběnou svařováním trubek. Navrhl například Fokker Dr I.

Na návrh a postavení nového prototypu označeného V 11, měl málo času. Proto vyšel z trupu a ocasních ploch použitých u Dr I. Prototyp označený V 11 byl sice do soutěže postaven, ale jeho letové vlastnosti byly špatné. To se projevilo během prvních testů.

Samotný Fokker si ujasnil jaké úpravy prototypu V 11 je nutné provést. Ty se nesměly provádět během soutěže. To obešel prohlídkou s následnou opravou po jednom „tvrdším“ přistání. V jejímž rámci provedl úpravy na draku prototypu. Například prodloužil trup o 40 cm. To vedlo ke zlepšení letových vlastností.

 

Fokker V 11 soutěž vyhrál a následovala objednávka na 400 letadel. Vojenské označení Fokker D VII. Mateřská továrna Fokker-Flugzeugwerke GmbH zahájila okamžitě výrobu. Ta však nestačila a tak se rozeběhla licenční výroba u firmy Albatros Flugzeugwerke, GmbH, Johannisthal bei Berlín. Postupně bylo objednáno kolem 2000 letadel Fokker D VII. Celkově bylo asi vyrobeno 1500 letadel.

 

Rozpětí horního křídla: 8,92 m.

Rozpětí dolního křídla: 7,01 m.

Délka letadla: 6,95 m.

Výška letadla: 2,75 m.

 

Hmotnost prázdného letadla: 700 kg.

Vzletová hmotnost: 878 kg.

 

Maximální rychlost v 1000 m.: 187 km/h.

Motor: Mercedes D III o výkonu 118 kW

 

 

 

 

 

 

 

Zdroje: Ilustrovaná historie letectví, edice Triáda, Mikojan-Gurjevič MiG-15, Lavočkin La-5 a La-7, Fokker D VII autor ing. Jan Krumbach.


Publikováno: 30. 6. 2017 Autor: Tomáš Žák Sekce: Letadla

Fotoalbum