Boeing P-26 Peashooter

Letadla / Boeing P-26 Peashooter

V roce 1931 se, pod vedením šéfkonstruktéra C. N. Monteitha, začalo pracovat na návrhu nového stíhacího letadla, které mělo nahradit Boeing P-12. V září 1931 se s návrhem seznámila komise USAAC. 5. prosince 1931 dostal Boeing zakázku na stavbu prvních třech prototypů, které byly označeny XP-936.

Jednalo se o stíhací letoun dolnoplošné celokovové konstrukce. Otevřená kabina zakončená opěrkou, která chránila hlavu pilota při převrácení letadla. Pohonnou jednotkou byl devítiválcový vzduchem chlazený hvězdicový motor Pratt&Whitney R-1340-21 Wasp, o výkonu 386 kW. Letoun měl pevný podvozek, s ostruhovým kolečkem.

První prototyp vzlétl 20. března a 22. dubna 1932 vzlétl druhý prototyp určený k pevnostním zkouškám. 6. května 1932 vzlétl třetí prototyp, který byl předán k posouzení 1. stíhací skupině dislokované na letišti Selfridge Field v Michiganu. První a třetí prototyp pak převzalo USAAC a letoun nesl postupně označení XP-26, poté Y1P-26 a nakonec P-26.

USAAC objednalo 28. ledna 1934 první jedenáctikusovou sérii P-26A. Tyto stroje měly upravený podvozek a byl do nich montován výkonnější motor Pratt&Whitney R-1340-27 o výkonu 447 kW. Zároveň byly vybaveny přistávacími klapkami. Letoun byl vyzbrojen dvěma kulomety Browning ráže 7,62 mm s 500 kusy nábojů. Jeden kulomet Browning se podle potřeby nahrazoval kulometem Browning ráže 12,7 mm, s 200 náboji. Ve výbavě byl fotokulomet. Pod trup se zavěšovaly dvě pumy o váze 52 kg, nebo pět 11 kg pum. Ve výbavě byla radiostanice.

Od června začaly dodávky verze P-26B. Ta měla opět výkonnější motor Pratt&Whitney R-1340-33 o výkonu 447 kW. Ten měl už přímý vstřik paliva do válců místo karburátoru. Pak následovala osmnáctikusová série P-26C. Tato verze měla motory R-1340-27 o výkonu 372 kW. Výroba byla ukončena v roce 1936. Celkem bylo dodáno 151 letadel.

Letouny byly dodány do: Číny, Filipín, Guatemaly, Panamy a Španělska.

Tyto dvě fotografie poskytl L. Hodan

Jsou zachována dvě letadla P-26 v USA. Jedno je vystaveno v National Air and Space Museum ve Washingtonu D.C. Druhé v letuschopném stavu patří muzeu Planes of Fame v Kalifornském městě Chino. Tento letoun byl vyroben v roce 1934. V roce 1942 byl prodán Guatemale. Zde u vojenského letectva létal až do roku 1954 a v posledních letech sloužil k výcviku pilotů.

Ostatní fotografie sbírka autora.

 

Údaje platí pro P-26A

Rozpětí: 8,50 m.

Délka: 7,17 m.

Výška: 3,05 m.

Hmotnost prázdného letounu: 996 kg.

Vzletová hmotnost: 1358 kg.

Maximální rychlost: 377 km/hod.

Dostup: 8500 m.

Dolet: 579 km.


Publikováno: 22. 10. 2017 Autor: Tomáš Žák Sekce: Letadla

Fotoalbum