Miloslav Mansfeld

Hrdinové oblohy / Miloslav Mansfeld

Narodil se 14.12.1912 v obci Dalovice, okres Mladá Boleslav. Po přestěhování do Roudnice nad Labem dokončil školu a vyučil se zde automechanikem. V letech 1930-1932 absolvoval školu leteckého dorostu. V následujících letech prošel ještě kursem nočního létání a stíhací školou. V roce 1937 působil u 6. leteckého pluku u letky č. 71. Jako jeden z prvních přelétával ze SSSR dvoumotorové bombardéry SB-2 (B-71) pro naše letectvo a též vykonával roli instruktora na typech Aero A-100/101 a Bloch MB-200. V hodnosti četař pilot odešel 2.6.1939 z tzv. protektorátu. Přes Polsko a Francii dospěl do výcvikového střediska cizinecké legie v Sidi-bel-Abbés. V září 1939 odešel na leteckou základnu Blida a zahájil pilotní výcvik. Poté je přesunut do francouzského Istres, kde létal bombardovací Blochy MB-200 a 210. Koncem května 1940 se ocitl opět v severní Africe na letišti Tafarasin v Alžírsku. Po porážce Francie odplul s transportem škpt. Bušiny z Casablanky do Británie a 12.7.1940 se vylodil v Liverpoolu.

Následovalo přijetí do RAF VR, výcvik na Hurricanech u 6. Operational Training Unit v Sutton Bridge a 5. října nastoupil k 111. peruti do Dremu. U jednotky sloužil v hodnosti Sergeant do dubna následujícího roku Za tu dobu zde nalétal 95 operačních hodin, dne 13.11.1940 sestřelil se Sgt. O. Kučerou a P/OP. Simpsonem nad mořem u Aberdeenu německý bombardér Heinkel 111 a 27.1.1941 poškodil ve trojici stejný letoun. Stěžejním polem Miloslava Mansfelda však bylo noční stíhání. Pro tuto úlohu byl vycvičen u 54. OTU v Church Fentonu. Přecvičil se na dvoumotorové stroje a 19.7.1941, již v hodnosti Pilot Officer, přišel se svým radiooperátorem Sgt. Slavomírem Janáčkem k 68. noční stíhací peruti, vybavené těžkými stroji Bristol Beaufighter. V noci 12.10.1941 sestřeluje se svým operátorem během jedné hlídky dva Junkersy 88 a jeden poškozuje. Další vítězství následovala: 1.5.1942 zničil dva He 111 a jeden Do 217 v polovičním podílu, 10.12.1942 sestřelil další Do 217, 19.2.1943 těžce poškodil rychlý člun, 15.3.1943 zničil Ju 88 a 15.5.1944 dva Do 217. To již Mansfeld velel letce v hodnosti Squadron Leader -zprvu čs. letce B, koncem války letce A. Po přezbrojení 68. perutě na rychlá Mosquita docílil dalších dvou úspěchů. V noci 26.7.1944 sestřelil první létací pumu V1, druhou vychýlením dráhy poslal do moře 25.10.1944. Výsledky, kterých Miloslav Mansfeld, nazývaný kamarády „Miro“, dosáhl, po zásluze ocenilo jak československé, tak britské velení. Stal se m.j. nositelem pěti čs. válečných křížů 1939, čtyř čs. medailí Za chrabrost a britských vysokých vyznamenání DSO a DFC.

Po válce vedl výcvik čs. osádek na letounech Mosquito ve Velké Británii a od roku 1946 do puče v únoru 1948 velel letce u 24. bombardovacího pluku v Plzni. Poté odešel do Británie. Vrátil se zpět k RAF a byl poslán do oblasti Suezu, kde létal u 13. fotoprůzkumné perutě na letounech Mosquito PR. Mk.34 a od roku 1952 na proudových Meteorech PR. Mk.10. Působil zde jako velitel letky a za bezvadný výkon služby je mu uděleno další vyznamenání Air Force Cross. Po desetileté službě odešel do civilu a začal pracovat jako manažer pro distribuci listu Daily Express v Evropě.

V červnu 1991 navštívil po dlouhých létech opět svoji vlast u příležitosti Memorial Air Show v Roudnici. V září t.r. byl morálně a politicky rehabilitován a povýšen do hodnosti generálmajora letectva ve výslužbě. Bohužel z morální satisfakce, již se mu nakonec přece jen dostalo, se dlouho netěšil. Zemřel po těžké nemoci v ranních hodinách 22.10.1991 v Londýně.


Publikováno: 20. 3. 2018 Autor: Zdeněk Hurt Sekce: Hrdinové oblohy