Jaroslav Dobrovolný

Hrdinové oblohy / Jaroslav Dobrovolný

Narodil se 10.12.1915 ve Velkých Hostěrádkách, okres Břeclav. Vyrostl v rodině domkaře. Po vyučení strojním zámečníkem v brněnské Zbrojovce a roku praxe se dobrovolně přihlásil do vojenské pilotní školy při 1. leteckém pluku v Praze.

Od června 1936 do května následujícího roku prošel pokračovacím a stíhacím kursem u 4. let. pluku v Hradci Králové, odkud jako hotový pilot odešel k 38. letce 3. let. pluku do Vajnor na letouny Avia B-534. Na Slovensku prodělal první i druhou mobilizaci a sloužil zde až do 14.3.1939, kdy byl vyhlášen Slovenský štát.

Po propuštění z armády začal pracovat v pražské Avii ve svém oboru. Za pomoci svazu letců překročil 8.6.1939 hranice do Polska a ještě týž měsíc byl v Krakově zařazen do zdejší čs. vojenské skupiny. Po krátkém pobytu ve městě se přihlásil do řad polského letectva. Od července začal působit jako učitel létání v leteckém učilišti v Deblině.

Od 1. září 1939, kdy Německo napadlo Polsko, se přesouval s letounem křížem krážem přes celé území, až byl 17.9.1939 jako polský pilot zajat rudoarmějci. Po dlouhém vyčerpávajícím pochodu je zprvu internován s 25 000 Poláky v Šepetovce. Prochází dalšími tábory, avšak již spolu s příslušníky internovaného čs. vojska.

Následuje tábor Oranky a nakonec železniční stanice Bogoljubovo, odkud je převezen s dalšími 30 letci a začíná dlouhá plavba přes Turecko, Egypt, Indii, okolo Afriky zpět nahoru k Evropě, až dochází ke kýženému přistání v Liverpoolu dne 27.10.1940.

Služba Sergeanta Dobrovolného začala v RAF březnem 1941, kdy začal působit jako zalétávač jedno i výcemotorových letounů u opravárenské jednotky -27. Maintenance Unit v Shawbury. Odtud přechází do krátkého přeškolovacího kursu na letiště Old Sarum a vše končí stíhacím kursem na Hurricanech v Debdenu.

Od 14.7.1941 se stává příslušníkem 312. čs. stíhací perutě. Létá hlídky nad konvoji, startuje proti hlášenému nepříteli, zprvu na Hurricanech IIB, po přezbrojení jednotky na Spitfiry VB se od roku 1942 účastní další řady bojových letů, včetně 25 operací nad nepřátelským územím.

Dne 21.3.1942 je zraněn při souboji s Ju 88 nad mořem. Po vyléčení se účastní letecké bitvy nad Francouzským Dieppe. V dubnu 1942 odchází (nyní již jako Pilot Officer) na pětiměsíční odpočinek. Přelétává nové letouny k bojovým jednotkám.

K operacím se vrátil 1.10.1943 na letišti Ibsley, tentokrát však k 311. čs. stíhací peruti. Účastní se doprovodů bombardérů nad Francii, útoků na odpalovací základny létajících pum V 1, za invaze v červnu 1944 hlídkuje nad prostorem vylodění. Pokračuje nepřetržitě v bojovém létání až do konce války, celkem má na kontě 119 letů nad nepřátelským územím.

Domů se vrátil 13.8.1945 ve skupině 54 Spifirů, které toho dne přistály na Ruzyni. Na těchto letounech sloužil do roku 1946 u 10. stíhacího pluku v Praze.

Po té demobilizoval a nastoupil jako zkušební a dopravní pilot u letecké správy ministerstva dopravy. Jako bývalý západní letec byl odtud v lednu 1951 propuštěn a o necelé dva měsíce později zatčen StB, uvězněn a souzen pro zločin ohrožení republiky a zločin poškození republiky.

Po propuštění ho s visačkou „zápaďák“ nikde nechtěli přijmout do zaměstnání, až se ho ujal n.p. Křižík, kde mohl pracovat jako dělník, později skladník a nakonec jako hospodářský pracovník. Odtud také roku 1970 odešel do důchodu.

Plk. Let. v. v. Jaroslav Dobrovolný je nositelem 4 čs. válečných křížů 1939, 3 čs. medailí za chrabrost, polského válečného kříže Virtuti Militari a dalších našich a spojeneckých řádů a medailí.

Autorská práva vyhrazena. Zákaz publikování bez svolení autora.


Publikováno: 11. 4. 2016 Autor: Zdeněk Hurt Sekce: Hrdinové oblohy