František Mareš

Hrdinové oblohy / František Mareš

Jeho rodištěm se staly dne 29.7.1919 Libětice v okrese Sušice. Vychodil školu a pět let docházel do školy pokračovací, kde získal kvalifikaci jako elektromechanik a strojní zámečník. Po hitlerovské okupaci opustil vlast, hranice překročil 16.6.1939. Koncem července t.r. se ocitá v Paříži, odkud 17. října odjíždí do Bourges. Prochází poddůstojnickou školou, je povýšen na desátníka a 29.1.1940 je zařazen do stíhací školy na letiště Avord. S postupem fronty se přesouval koncem května do La Rochelle a Virsonu. Dne 20.6.1940 se nalodil v Le Verdon a opět dní později opustil palubu v britském přístavu Liverpool.

Začátkem srpna 1940 byl přijat do řad RAF a koncem září nastoupil do výcviku k 12. OTU do Bensonu. Záhy prošel operačním výcvikem na Hurricanech a 4.11.1940 se ocitl v Exeteru u 601. perutě. Zúčastnil se zde s několika dalšími čs. piloty ofenzivních letů nad okupovanou Francii, kdy 12.4.1941 sestřelil německou stíhačku BF 109 a na zničení druhé se podílel dne 16.5.1941. Z Hurricanů a Airacober přešel na Spitfiry V. U 610. perutě, k niž nastoupil koncem března 1942. V průběhu tří dnů si při hlídkách nad mořem u východního pobřeží Anglie připsal na konto 14. května polovinu pravděpodobně zničeného Junkersu 88, 15. května mu byla uznána ¼ zničeného Dorniéru 217 a konečně 16. května zakončil sérii třetinovým podílem na pravděpodobném sestřelení dalšího Ju 88. Za bojové výsledky mu byla udělena záslužná letecká medaile DFM.

Od Britů pak přišel k čs. peruti č. 313 a krátce nato (ani ne po měsíci) byl převelen k 312. peruti. Stalo se tak 11.6.1942. Tou dobou mu již končil dvousethodinový operační turnus. V září odchází na odpočinek a u 2. Delivery Flightu přelétává jednomotorové letouny k jednotkám. V březnu 1943 se vrátil k 313. peruti a vykonal dalších 16 letů nad okupovanou Evropu. Z operační služby je odvolán koncem srpna, kdy odchází jako instruktor stíhacího výcviku k 61. OTU a později k 53. OTU. Zde cvičil budoucí stíhače na Spitfirech. V květnu následujícího roku jeho instruktorská činnost skončila a začátkem července byl odeslán opět k bojové jednotce 310. peruti. Po nějakém čase se však přihlásil zdravotní problém, který v listopadu 1944 na určitou dobu Františka Mareše vyřadil z bojového létání. Po zotavení v červnu 1945 přišel do tzv. osvěžovacího kursu v pokračovací škole ve Spitalgate, avšak válka už skončila.

Krátce po válce se František Mareš usadil s rodinou ve Velké Británii. Založil si vlastní garáže, autoservis a benzínové čerpadlo.


Publikováno: 24. 3. 2018 Autor: Zdeněk Hurt Sekce: Hrdinové oblohy