III. Národní let RČS

Vzduchoplavci, aviatici, létání / III. Národní let RČS

Účastníci III. Národního letu RČS se slétávali ve čtvrtek 23. září 1937, aby stihli večerní uzávěrku kontroly. Ve čtvrtek bylo velmi špatné počasí, které způsobilo že dvě letadla (jedno z Budějovic a druhé z Plzně přistály nouzově a doletěly do Prahy druhého dne ráno. Havárie postihla Zlín XII, který na závody nedoletěl.

V pátek stálo na kbelském letišti 35 letadel připravených zúčastnit se III. Národního letu RČS. Propozice rozdělovala účastníky závodu (podle letadel a výkonu motoru) do tří kategorií, „soutěžili však jinak podle stejné závodní formule, pouze okruhy spolehlivosti byly jiné a to tak, aby rychlé i pomalejší stroje byly přibližně stejnou dobu ve vzduchu.“

Prověřit spolehlivost přípravy letadla, motoru i orientační, pilotní schopnosti měl okruh spolehlivosti. Jeho trasa v první kategorii vedla z Prahy přes Plzeň – České Budějovice – Brno do Bratislavy a zpět přes Piešťany – Zlín – Moravskou Ostravu – Olomouc – Pardubice – Hradec Králové do Prahy. S otočným bodem v Jindřichově Hradci. První kategorie se účastnilo 12 letadel Zlín XII, 3 letadla Praga E 114 Air Baby i jedno letadlo Be 60 Bestiola.

Ilustrační fotografie, Zlín XII.

Pro letadla v druhé kategorii byl zvětšen okruh v úseku Bratislava – Piešťany (letěli přes Zvoleň). Do druhé kategorie bylo zařazeno 8 letadel Š. 239 a jedno letadlo Be 550 s motorem Mikron o výkonu 50 ks.

Do třetí kategorie byly zařazeny letadla s rychlostí větší než 170 km/hod. Okruh vedl z Prahy přímo přes Brno do Bratislavy. Pokračoval přes Piešťany – Zvoleň – Košice – Užhorod a zpět do Zlína na okruh první kategorie, přes Spišskou Novou Ves a Žilinu. V této kategorii startovalo 8 letadel Be 50 s motorem Walter Minor 85 ks., jedno letadlo Be 550 s motorem Mikron II 60 ks., jedno letadlo Tatra T. 1. s motorem Tatra 90 ks. (s úředně zjištěnou maximální rychlostí 215 km/hod.) a letadlo BH 111.

Délka okruhů byla 1048, 1225 a 1470 km. Závodníci měli okruh spolehlivosti prolétnout v čase, který byl vypočten podle udané cestovní rychlosti (maximálně však 70% z úřední rychlosti max.) a za další zrychlení (lepší čas) až do 75% mohli ještě získati dobré body. Pro rychlost nad 75% však už body nezískávali.

V pátek panovalo špatné počasí. V Čechách a na Moravě byly hlášeny mlhy a deště, hlavně na Českomoravské Vysočině a Malých Karpatech neslibovaly nic dobrého. Z toho důvodu startovala letadla ve třetí kategorii až do 10.15 hod., v první a druhé kategorii do 12.00 hod. První den pořadatelé hodnotili dobře. Někde byla viditelnost jenom 1 km. Dva soutěžící mezi Brnem a Bratislavou ztratili orientaci a přistáli nouzově, jeden u Kroměříže a druhý u Ivanovic. Tragicky skončil let pro osádku letadla OK-EAD z Pardubic Em. Turka a K. Hajného, kteří v mlze vletěli do lesa na svahu Karpat a zahynuli.

Tohoto prvního dne závodů do Zlína doletěla jediná osádka pánové Hill a Rada ze Zlína. Favorit závodu Ing. C. Hausman s letadlem Tatra T. 1. postavil v Košicích letoun na hlavu. Další z favoritů Dr. Kořán s letadlem BH 111 havaroval při nouzovém přistání v okolí Štrby. Hodnocení dne pořadateli jako dobrý, je jaksi paradoxní.

Další den (sobota) se pásmo špatného počasí posunulo nad Moravu a Slovensko. Letadla zůstala tam, kam dolétla se svými osádkami. V úseku Bratislava až Piešťany mohla letadla nejslabší kategorie dolétnou do Zlína. Ze Zlína pokračoval jen pilot Hill, který doletěl do Pardubic.

Závod byl na prvním okruhu prodloužen do pondělí. V neděli doletělo do Prahy 21 letadel. Jedno havarovalo v Hradci Králové, další se poškodilo při nouzovém přistání u Nového Jičína. Na úseku Zvolen – Piešťany zabloudila osádka dalšího letadla. Ta směřovala k Žilině, kde nouzově i přistála. Osádka dalšího letadla zakufrovala a místo do Prahy doletěla do Tábora. Bilance závodů v té chvíli byla, že na prvním okruhu závod skončil pro devět letadel.

Na druhém okruhu, který se měl letět také v pondělí, Praha – Žatec – Karlovy Vary – Praha, s přistáním v Karlových Varech o délce 240 km se měla vyzkoušet spotřeba. Počasí závodu nepřálo ani tentokrát. Na západ od Prahy nízká mlha. Vojenský letoun vyslaný k Žatci, aby podal hlášení o počasí se dvakrát vrátil.

Na základě telefonického rozhovoru o zlepšení viditelnosti v Žatci odstartovala před šestnáctou hodinou čtyři letadla. Po jejich odletu přistál v Praze vojenský letoun, který podal zprávu o špatném počasí. Start dalších letadel byl zastaven a s obavami se čekalo hlášení o příletu letadel do Karlových Varů. Ta doletěla v pořádku a tak po šestnácté hodině byl start ostatních letadel.

V okolí Žatce byla viditelnost stále špatná. To vedlo k tomu, že jedena osádka letadla z Hradce po ztrátě orientace vlétla do Německa, kde nouzově přistála. Dvě osádky letadel zůstaly v Karlových Varech. Jedna pro poruchu motoru a druhá osádka nechtěla riskovat nouzové přistání pro mlhu. Ostatní osádky letadel dolétly do Prahy po západu slunce. Posledních deset na osvětlenou dráhu letiště.

Nejnižší spotřebu měla pilotka Železníková, letadlo Zlín XII s motorem Persy 40 ks., necelých 19 litrů. Druhá se umístila pilotka Doubková, s letadlem Praga Baby. Ta však odstartovala až v úterý a letěla s větrem v zádech. Neměla protivítr a mohla letět úsporně. Třetí nejnižší spotřebu měl pilot Krejčí s letadlem Be 550.

To už jsme se dostali do posledního dne závodu. Opět ranní mlhy zdržely start. Osádky letadel měli proletět rychlostní okruh Praha – Nové Benátky – Říp – Praha o délce 100 km. Podle očekávání na tomto okruhu letadla se silnějším motorem (s větší spotřebou), což byl jejich hendikep u předchozího okruhu, se umístí v horní části žebříčku závodníků.

V čele závodu se umístili Krejčí, Divíšek z Brna na Be 550 s celkovým počtem bodů 4106 /měli rychlost 186,8 km za hod./. Druhé místo pilotka Železníková, pozorovatel Beneš z Aeroklubu MLL. Zlín na Zlínu XII. S motorem Persy 40 ks., která docílila rychlosti 150 km/hod. a 3901 bodů. Pouze o bod za touto osádkou se umístili Ing. Vlasák, Šilhan z Aeroklubu RČS, na letadle Be 50.

Letové podmínky během závodu byly poměrně velmi těžké. V té době došlo k jedné smrtelné nehodě u vojenského letectva. Dopravní letiště v Praze bylo dočasně uzavřeno. Mlhavé počasí znesnadňovalo průběh závodu, který tudíž nemohl být zcela regulérní. Ztráta orientace byla příčinou vyřazení nebo zhoršení výsledku v šesti případech. Špatné počasí zavinilo 3 havárie a s poruchami marně zápasily 3 osádky. Na letišti došlo ke dvěma haváriím. Smrtelná havárie dvou letců.

 

Přepis článku: Jednoplošník BE 550 vítězné letadlo Národního letu RČS.

Převahou získaných 4106 bodů v celkové klasifikaci Národního letu stali se absolutními vítězi nadějní letci Krejčí a Divíšek z Moravskoslezkého Aeroklubu na novém letadle typu Be 550 s motorem Walter-Mikron II. o 60 ks.

Ilustrační fotografie, Be 550.

O tomto letadle konstrukce Ing. P. Beneše bylo dosud známo, že má být velmi výborným a aerodynamicky velmi jemným typem. Co však bylo prokázáno v Národním letu, překonává pověst, jakou mělo toto letadlo už před startem. Docíliti s motorem o 60 k.s. při sedadlech vedle sebe a při značně velké nosné ploše 14 m2 (letadlo váží v letu 540 kg a má tudíž jen malé zatížení 38 kg na 1 m2) rychlosti 187 km/hod. na trati 100 km je výkon, kterým se Be 550 zařadila vysoko nad všechny typy o podobné váze a metrickém výkonu. Už pouhý fakt, že podobně těžká letadla startovala v kategorii první (do 150 km/hod.) a letadlo Be 550 v kategorii třetí, nejvyšší (nad 175 km/hod.) je velmi výmluvný. Současně prokázalo letadlo Be 550 velmi nízkou spotřebu, jednu z nejpříznivějších v celém závodu. Při normální cestovní rychlosti spotřebuje 5 1/2 kg benzínu na 100 km,což činí např. Pro let Praha – Paříž necelých 50 kg, tedy 25 kg pro 1 osobu v ceně asi 100 Kč. To je nejvyšší stupeň ekonomie, jaký při cestovní rychlosti asi 160 km/hod. byl vůbec dosažen a kterého bylo dosud dosaženo jen při cestovní rychlosti málo nad 100 km/hod.

Letadlo Be 550 choceňské továrny Ing. P. Beneše a Ing. J. Mráze ukázalo se v Národním letu jako skutečný zázrak moderní letecké techniky. Stalo se rázem i pro svoje skvělé vlastnosti v letu, touhou všech našich letců, kteří doufají, že v příštím roce budou moci na těchto strojích doma i v zahraničí dokázati znovu zvýšenou úroveň našeho letectví.

 

Zdroje: Letec č.10 z roku 1937.

Fotografie sbírka autora.


Publikováno: 16. 8. 2016 Autor: Tomáš Žák Sekce: Vzduchoplavci, aviatici, létání